HASŁO |
cyberfolklor |
DEFINICJA | «wieloskładnikowa forma kultury wytwarzanej przez społeczność internautów; netlor» |
PRZYKŁADY UŻYCIA |
W ostatnim czasie w badaniach cyberfolkloru podkreśla się coraz mocniej, że zjawiska tego nie powinno się postrzegać wyłącznie w kategoriach rozrywki i „marnowania czasu” (nck.pl). Etnolodzy i folkloryści mają w internecie duże pole do popisu. Ciągłej czujności wymaga od nich mgławicowa natura zjawisk z kategorii tzw. cyberfolkloru czy e-folkloru, tych „zrodzonych z Sieci”, które powstały w odmętach Facebooka, 4chan, Reddit, czy dawniej Usenetu, MySpace i Geocities (dwutygodnik.com). Czytanie nieraz przypomina książkę podróżniczą (do przyszłości), wciąga i pozwala na zasmakowanie japońskiego cyberfolkloru (...) (lavocado.pl). Cyberfolklor żałobny bodaj najczęściej kojarzony jest z praktyką tworzenia wirtualnych cmentarzy. Tradycyjna przestrzeń grzebalna tworzy locus ekspresji żalu i upamiętnienia poprzez stawianie nagrobków, składanie kwiatów i darów oraz odwiedzanie grobów stanowiących jej centrum (...). Cmentarz wirtualny stanowi jej czytelne odzwierciedlenie (kulturaihistoria.umcs.lublin.pl). Prezentację projektu Lialiny i Espenschieda wzbogacają prace studentów Merz Akademie ze Stuttgartu, tworzone „przez użytkowników dla użytkowników”, dotyczące różnych aspektów cyberfolkloru: kolorowe, błyszczące interfejsy, „wirtualne cukierki”, intrygujące kicze, eseje, żarty (sympatyczna, jaskrawa, żywa przestrzeń ułatwiająca komunikację) (J. Hajduk-Nijakowska, "Folklorystyczny nerw internetu: wspólnotowa przestrzeń emocji i wyobraźni”, Kultura Popularna 2012 nr 3(33)). |
WIZUALIZACJE | Zobacz w grafice Google |
DATA | Rejestracja hasła: 24.09.2020, 17.21, ostatnia aktualizacja hasła: 25.01.2024, 19.38 |
AUTOR | Patrycjusz Pilawski |
REDAKTOR | Maciej Czeszewski |